vrijdag 12 september 2008

2D Beeldonderzoek

De lessen 2D beeldonderzoek bestaan uit het onderzoeken van het beeld op het 2dimensionale vlak. Hierbij is tijdens de lessen door mij gebruik gemaakt van onder andere houtskool, verf en fineliners.

In deze blog zal ik uiteenzetten wat ik tijdens de lessen heb gedaan.

Tijdens de eerste les hebben we het klassikaal gehad over de begrippen licht en donker. Om dit te kunnen doen moest iedereen 20 afbeeldingen meenemen die met licht en donker te maken hebben. Uit de discussie die volgde werd duidelijk dat dit beeld voor iedereen heel andere opgevat kan worden. Ook de manier waarop gezocht was naar beeldmateriaal was kenmerkend.

De tweede les begon met een oefening. Je moest hierbij met gesloten ogen je kamer tekenen zoals je hem die ochtend had achtergelaten. Het kwam er hierbij op aan dat je je goed concentreerde.


Na nog wat andere oefeningen zijn we uiteindelijk een stilleven gaan schetsen. Hierbij moest je elke keer op verschillende kenmerken letten. Zo moest je uitgaan van de begrippen vorm, schaduwen en lijnen. Ook moest je het stilleven op verschillende manieren opbouwen. De ene keer vanuit een centraal punt de andere keer was het de bedoeling dat je heel de opzet ineens schetste.


De derde les hebben we ons bezig gehouden met het schetsen en schilderen van een model. Om wat te wennen aan het model en de verschillende lichaamshouding hebben we eerst wat verschillende poses geschetst als lijnfiguurtjes.


Hierna zijn we begonnen met het schetsen van het model zelf. Ook hier kregen we de aanwijzing om te letten op schaduwpartijen en lijnen. Een figuur bestaat immers niet alleen uit een omlijning met opvulling. Het is de val van het licht die bepaald hoe een figuur eruit ziet.


Na deze oefening zijn we begonnen met het schilderen van het model. Dit gebeurde in de studio waar het licht uit was en het model belicht werd door middel van spots. Het effect hiervan was dat er grote schaduwpartijen ontstonden. Het was dan ook de opdracht om het model, met gerbuik van een dikke kwast, enkel en alleen op te bouwen vanuit die schaduw.


De volgende les ging verder op deze schilderijen. We moesten uit ons gemaakte werk 1 beeld kiezen dat ons het meest aansprak. Dit beeld moest vervolgens omgezet worden naar woord. Dit vond ik een lastige oefning omdat ik niet gewend ben om op deze manier om te gaan met beeld. Later werd echter duidelijk dat je onderbewust vaak woorden en eigenschappen toekent aan een beeld. Het is alleen lastig om dit ook heel bewust te doen. Hiervoor moet je erg geconcentreerd te werk gaan.

Ik heb het volgende beeld gekozen:


De woorden die ik daarbij heb opgeschreven zijn: dikke lijnen - contrast - licht/donker - contouren - vloeiend - open - kleine ruimte - compact - beweging - rustig - dynamiek - ritme - vlakken - identiteitloos - rond.

Vervolgens was het de bedoeling dat 1 of meerdere van deze woorden omgezet werd naar een nieuw beeld. Ik heb gekozen voor de woorden: ritme en vlakken.

Hieruit zijn de volgende beelden ontstaan.





Geen opmerkingen: